Tõrksa taltsutamine

Tekst pärineb aadressilt: Kassiabi

Kui oled otsustanud võtta kassi, kes on tavapärasest pelglikum või lausa inimkartlik, pead varuma aega ning kannatlikkust temaga tegelemiseks. Mõni kass taltub täielikult, kuid teine jääbki eelistama üksindust inimese seltskonnale.

Mida noorem on kass, seda lihtsam on teda „kodustada”. Kassipojad, kellel oma elu esimestel nädalatel pole olnud mingeid kontakte inimestega, nende lõhnade ega häältega, tunnevad võõristust ja hirmu ning pavad instinktiivselt ennast kaitsta. Siiski on nende usaldus lihtsamini võidetav. Täiskasvanud kasside puhul võivad hirmu põhjustada ka ebameeldivad kogemused minevikust ning nad on seetõttu ettevaatlikud. Tihti on ärevust tekitajaks ka uus õhkkond, mis isegi muidu rahuliku kassi võib närviliseks teha.

Tähtsaim märksõna on usaldus. Kui oled looma koju toonud, tekita temas turvatunne. Leides ennast uues kohas, võib kiisu sattuda paanikasse. Tundes ennast ohustatuna uuest ümbrusest võib ta otsida põgenemisteed või peidupaika. Uue kohaga harjutamiseks võib algatuseks sobida näiteks suhteliselt väike ruum, kus oleks vähe mööblit, mille sisse ning alla on end võimalik peita. Mingi võimalus veidi privaatsemaks olemiseks, nagu suur kast, võiks siiski tema jaoks olla. Kindlasti peab ruumis olema söök, jook, magamisase ning liivakast. Ere valgus ei ole samuti soovitatav.

Kui Sul aga ei ole võimalik kiisut eraldi ruumi panna, anna talle lihtsalt aega. Arvestama peab sellega, et esialgu võib ta sööma, jooma ja uut ümbrust uudistama tulla alles öösel. Temaga ühes ruumis viibides kõnele rahuliku häälega ning ära oma seltskonda talle peale suru. Uuest olukorrast heitununa ei pruugi ta kohe Sinu häid kavatsusi mõista ning Sinu katsetele läheneda võib kiisu vastata susina või käpahoobiga ja uuesti hirmununa peitu minna. Varu kannatlikkust ning ära heida meelt. Kohanemine ja teineteise tundmaõppimine võib kesta nädalaid. Ning pea meeles, et ka sõbralik nurruja võib kohamuutusest tingitud stressi tõttu mõnikord väikese tiigrina esineda.

Kui oled kodus oma uuele lemmikult eraldi ruumi leidnud, siis veeda alustuseks lihtsalt aega temaga samas ruumis olles. Lase tal enda kohalolekuga ning hääle ja lõhnaga harjuda. Pane endast eemale maha väikeseid maiuseid ning lase kassil tulla rahulikult neid sööma. Kui kass tundub piisavalt enesekindel ning neid sööb, pane maiused endale lähemale ning lõpuks ürita neid talle peost sööta. Proovi kassi õrnalt paitada, kuid ära tee äkilisi liigutusi. Toit on hea vahend usalduse loomiseks, sest koos toiduga käiv positiivne emotsioon seostub kassi jaoks ka Sinuga.

cat-exercise.jpg

Mõne kassi puhul võib temaga jutule saamist kiirendada nii, et käitud nagu Sa ei teaks, et ta tõrges on. Kui kass tajub Sinu pinges- ning valvelolekut muutub ta veel rohkem ettevaatlikuks. Toimetades tema ümber ning tegeledes tema läheduses kõrvaliste asjadega, tee kassile nagu muuseas pai ning toimeta edasi. Seda meetodit ei tasu katsetada siis, kui kass sellest liialt ehmub.

Kuigi kass võib tunduda metsik, ei tasu alahinnata tema mänguhimu. Ka see on üks võimalus temaga suhtluse alustamiseks. Vältida tasuks suuri ning lärmi tegevaid mänguasju, mis võivad kassi hirmutada. Selle asemel, et taas peitu pugeda võib kass tahta peale mängimist sinu lähedusse jääda. Kass keskendub mängides mänguasjale ning unustab selle liigutaja. Nii muutud kassile vähem võõramaks. Proovi kassis äratada jahiinstinkti. Kui ta võibolla enne hiiri pdis, tunneb ta end veidi kodusemalt ja enesekindlamalt. Ära mängi kohe hoogsalt või agressiivselt, vaid lase kassil mänguasjaga rahulikult tutvuda.

Närvilised kassid ei tunne ennast mugavalt, kui neid silitatakse. Üks võimalus harjutada arglikku kassi paitamisega, on mässida ta paksu rätiku või teki sisse, et ta ei saaks knistada ning siis õrnalt tema pead paitada, samal ajal kassiga õrnalt rääkides. Selle tegevuse jaoks võiks leida aega iga päev, et kass harjuks ja õpiks usaldama niipalju, et teda oleks võimalik ka ilma teki sisse mässimata paitada. Teki sisse mässimine on abiks ka siis, kui kassile on vaja rohtu anda, kuid ta ise sellega kuidagi ei nõustu.
Eriti just kohanemisperioodil väldi kassi jaoks uusi või hirmutavaid olukordi. Kannatlikkuse ja järjekindlusega saad kõige paremini aidata tal hirmust üle saada ning Sinu kodu teie ühiseks koduks muuta. Respekteeri teda ja lase tal endal otsustada, millal ta järgmiseks sammuks valmis on. Anna talle aega just niipalju kui tal vaja, et ta hakkaks Sind usaldama.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License