Kas kassikatk on inimesele ohtlik

Kas kassikatk on inimesele ohtlik?
Tekst pärineb aadressilt: Tervisekaitse

Kuulo Kutsar,
epidemioloogianõunik

Rahva seas kassikatkuna tuntud kasside taudi tegelik nimetus on kasside panleukopeenia, kasside nakkuslik soolepõletik või kasside parvoviirus-enteriit. Tegemist on kõrge nakkusohtlikkusega kasside nakkushaigusega, mille tekitajaks on kasside parvoviirus. Lisaks kassidele on selle viiruse suhtes vastuvõtlikud ka nende lähisugulased, näiteks kährikkoerad ja naaritsad.

Tingituna liigierinevusest, ei ole kasside parvoviirus nakkusohtlik inimesele.

Nakatunud kassil ilmnevad haigusnähud pärast viie kuni seitsme päevast inkubatsiooniperioodi; haige kass eritab viirusi uriiniga, faeces´ega, ninasekreediga ning viirused esinevad tema veres.

punane%20kass%20v%C3%A4ike.jpeg

Terve kass võib nakatuda:

• kokkupuutel haige kassi eritistega saastunud puuris, magamispesas, toidunõudega jm või kokkupuutel haige kassi endaga

• nakatunud kassiemalt lootele

• kassikirpude vahendusel

• kassi hooldava inimese saastunud käte või riietega kokkupuutel.

Haige kass eritab viirusi kuni kuus nädalat. Eritistega väliskeskkonda sattunud parvoviirused võivad seal säilida pikka aega – kuid ja isegi aastaid. Kassi parvoviirused hävivad kümne minuti jooksul kloorlubja, 4%-lise formaldehdi ja 1%-lise gluteeraldehdi toimel ning keetmisel.

Kasside panleukopeenia-viirusnakkus levib peamiselt hulkuvate kasside ja kassiperekondade seas. Parvoviirused ringlevad nende seas pidevalt, st nakkus esineb endeemiliselt ning põhjustab küllaltki sageli ka puhanguid, mille korral on nakatunud kasside suremus kuni 75%. Puhangud korduvad küllalt sageli, sest kasside populatsiooni suurenemine on suhteliselt kiire, mille tõttu uueneb ka vastuvõtlike kasside kiht. Viirusnakkuse läbipõdemisel kujuneb kassil eluaegne immuunsus.

Kasside nakatumist panleukopeenia-parvoviirustaudi on võimalik ennetada nende vaktsineerimisega. Parvoviirusvaktsiin (inaktiveeritud või modifitseeritud elusvaktsiin) on kõrge efektiivsusega, kuid täieliku kaitseefekti saavutamiseks tuleb kassi korduvalt vaktsineerida vastavalt vaktsiinitootja soovitustele. Pärast täieliku esmavaktsineerimise kuuri lõpetamist tuleb immuunsuse säilitamiseks kassi korduvvaktsineerida iga kolme aasta tagant.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License